Monday, May 6, 2013

KEBURUKAN MAGGI


ASSALAMUALAIKUM

   Maggi kari. Maggi sedaap goreng. Maggi sedaap kari. Maggi kaww kaww entah apa lagi brand maggi yang ada dekat dalam Malaysia ni. Semua nya enak-enak belaka. Setuju? Diri ini percaya 101 % anda diluar sana setuju.

   Dunia dah akhir zaman. Beginilah jadinya. Semua makanan yang halal ada benda yang tidak baik sehinggakan suatu masa makanan tersebut tak boleh dimakan sama sekali. Tanda-tanda kiamat kecil. Wallahua'alam. Maaf kalau tersilap ya.

  Anda semua pernah tak buat research pasal bahan dalam maggi? Alah, tak perlu research sampai kena pergi kilang maggi lah. Tak perlu pun. Buat research dekat google saje lah. Pernah tak? okay, saya pun tidak pernah.Makanya, sekarang jomlah kita buat. Malas? It's okay. Meh Hamba Allah tolong. Sat naa kawan.

  Okay, ni ha gambar bahan buat maggi yang dibenarkan tetapi tidak bagus untuk kesihatan kita :-



  Tak nampak? Tak jelas? Tidak mengapa. sini ada penerangan :-

  Bahan pertama ialah TERITARY BUTYLHYDROXYQUINONE. Ia adalah satu bentuk cecair yang digunakan dalam pemetik api atau lighter. Namanya memang canggih kan? Tapi dialah pembunuh tau.

  Bahan kedua pula ialah POLYDIMETHYLSILOXANE. Digunakan dalam contact lens. Maknanya, yang pakai lens pun bahaya juga lah ye.

  Bahan ketiga ialah TARTRAZINE. Menjadikan kanak-kanah hiperaktif.

  Bahan keempat PROPYLENE GLYCOL. Digunakan untuk membuat bahan pendingin.

 Bahan seterusnya PROPYL GALLATE. Menghalang pengeluaran sperma.

 PENTASODIUM TRIPHOSPHATE. Bahan pencuci sabun.

 BHT. Merosakkan ginjal. Buah pinggang

 KALSIUM OKSIDA. Digunakan dalam racun serangga.

 ASID TARTARIK. Dalam julap ada benda alah ni.

nak lebih jelas, tengok gambar dekat atas ye. Saje taknak tunjuk gambar maggi nanti ada yang terluir. hahaha. Okay, selamat mencuba menjauhkan diri daripada maggi yang MERBAHAYA ini !!!!!!!!!!!!!

 

No comments: