Friday, June 21, 2013

OH BARU SAYA TAHU !

ASSALAMUALAIKUM

  Apa khabar korang semua tu? Harap-harap korang semua sihat hendakNya InsyaAllah. Setelah lama tak update apa-apa N3, harini saya nak share sikit dengan korang semua.
 
  Korang tak pelik ke dengan tajuk n3 ni? baca mula-mula ingatkan Oh my english. Ye dok? eleh, toksoh bohong lah. Okay, sebenarnya haritu belajar dekat sekolah pasal tajuk food addictive/ bahan tambah makanan.

  Korang kena tertarik tau nak tahu lebih lanjut pasal bahan tambah makanan ni. mesti reaksi korang macam tajuk dekat atas tu. okay, meh sini sat den nak cerita dekat hangpa semua.

  boleh dikatakan semua makanan dekat dalam Malaysia ni, tidak selamat sepenuhnya. sebab apa? sebab ada banyak perisa, perencah, pewarna, lepastu cuka, asid benzoik, asid etanoik dan mcm2 lagi bahan kimia yang ada dalam sesuatu makanan.

  Point pentingnya ialah, dinasihatkan supaya kita pandai2 lah memilih makanan yang baik ye. kalau boleh, bila memasak kurangkan gula. garam memang kena letak. tapi dalam kuantiti yang sedikit sebab kalau tak letak garam tak selera pulak nti kang.

  contoh makanan yang ada banyak bahan tambah makanan yang juga boleh menyebabkan sakit buah pinggang, kanser, asma dan banyak lagi penyakit yang lain ialah maggi. Air yang berwarna. aiskrim, jeruk, air gas dan banyak lagi.

  Korang tahu tak sebenarnya AIR GAS ADA BANYAK KANDUNGAN SAKARIN YANG BOLEH BAWA MAUT! jadi, kalau sayangkan nyawa hindarilah air gas okey. lepastu, jeruk tu kan masam. Tak elok bagi minda kita yang sedang berkembang.

*walaupun bahan tambah makanan bahaya, tetapi kita boleh menggunakan bahan tambah makanan tetapi hanya dalam bilangan yang sedikit ye.

Wallaua'Alam..

No comments: