Friday, April 5, 2013

CARA MEMBERI SALAM DENGAN BETUL

ASSALAMUALAIKUM


 

    ASSALAMUALAIKUM ataupun ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH adalah cara sebenar untuk memberi salam. Dah biasa kita tgk dalam Sms, "Akum bro! salam siti! Ini tidak baik!!!! 

        Cuba korang baco nie. "Maka berpalinglah(hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:Salam(selamat tinnggal). kelak mereka akan mengetahui nasib mereka yang buruk"

Ada perkara yang kita perlu ingat bahawa menjawab salam pula ialah Waalai kumus salam. Selain itu, janganlah kita ganti Assalamualaikum dengan salam yang bermaksud selamat tinggal, akum(binatang),kum dan sebangainya. Jika Assalamualaikum itu panjang, kita boleh cakap Assalam( assalamualaikum ).

Setelah anda melawati blog kami, sila berpesan kepada rakan yang selalu sangat guna shortform Akum dalam ber SMS. Perkataan Akum adalah gelaran untuk orang2 yahudi yang bermaksud Binatang! Ia singkatan daripada perkataan "Avde kokhavim U mazzalot" iaitu HAMBA HAMBA BINATANG DAN ORANG ORANG SESAT!!!

             Okay! Jadi, sebagai orang Islam kita hendaklah mengamalkan dan melembutkan lidah kita untuk menyebut ASSALAMUALAIKUM kepada sesiapa sahaja. SELAMAT BERAMAL...... :)

No comments: